Przejdź do treści
paragraf
Źródło artykułu

Nowelizacja Prawa lotniczego uchwalona

30 czerwca 2011 r. Sejm rozpatrzył poprawki Senatu do ustawy z dnia 13 maja 2011 r. o zmianie ustawy Prawo lotnicze. Głosowanie nad poprawkami Senatu kończy etap prac legislacyjnych, trwających ponad dwa lata. Projekt ustawy wpłynął do Sejmu 10 czerwca 2009 r. i był przedmiotem pięciu posiedzeń Komisji Infrastruktury oraz prawie czterdziestu posiedzeń Podkomisji ds. tego projektu. We wszystkich posiedzeniach Komisji i Podkomisji aktywnie uczestniczyli przedstawiciele Aeroklubu Polskiego.

W trakcie prac legislacyjnych Aeroklub Polski zgłosił szereg istotnych propozycji poprawek do ustawy Prawo lotnicze dotyczących szeroko pojętego lotnictwa ogólnego. Dotyczyły one m.in. możliwości przekazania nadzoru nad lotnictwem sportowym, lotnisk i lądowisk, statków powietrznych klasy specjalnej, licencjonowania personelu lotniczego, pokazów lotniczych oraz służby AFIS. Większość z nich uzyskała akceptację i znalazła się w ostatecznym tekście ustawy.

Jednym z większych sukcesów Aeroklubu Polskiego było zainicjowanie i koordynacja wspólnego działania środowiska lotniczego w celu zapisania w ustawie stawek opłat lotniczych na akceptowalnym poziomie. Było to spowodowane przedstawieniem projektu zmian stawek opłat lotniczych przygotowanym przez ULC, zakładającym bardzo znaczny wzrost tych opłat. Ostatecznie rodzaje i stawki opłat zostały zapisane jako załącznik w ustawie Prawo lotnicze.

Natomiast jedną z najistotniejszych zmian wprowadzanych nowelizacją jest „reforma regulacyjna lotnisk i lądowisk”. Właśnie na skutek poprawek Senatu zostały doprecyzowane przepisy przewidujące możliwość zakładania lotnisk użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji. Obecnie uzyskanie statusu lotniska użytku publicznego, a więc otwartego dla każdego użytkownika, wiąże się z koniecznością spełnienia wymogów stawianych portom lotniczym obsługującym ruch międzynarodowy. Przyjęta zmiana pozwoli na tworzenie lotnisk użytku publicznego – otwartych dla każdego użytkownika – spełniających wymogi adekwatne do zakresu i rodzaju ruchu obsługiwanego na danym lotniskom i podlegających „ograniczonej” certyfikacji.

Przyjęta nowelizacja jest aktem bardzo obszernym, można się z nią zapoznać na stronie Sejmu.

Na stronie internetowej Sejmu RP znajduje się: 
Opisu przebiegu procesu legislacyjnego

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony